Lada Riva 2105 (VAZ-2105)
Lada

217.jpg

Detalji

  • : Limuzina
  • 1980
  • 2005


Opis

VAZ-2105 (Lada 2105) je automobil koji se proizvodio u Rusiji i to od 1980. do 2005. godine. Ovaj model automobila je na trzistima van Rusije poznatiji kao: Lada 1300, Lada 2105, Lada Nova i Lada Riva. Iako se u Rusiji lada 2105 vodi kao potpuno novi model automobila, mnogi ga smatraju redizajniranim modelom Lade 2101 (lada Ziguli, Lada Standard ili Lada 1200), koja se proizvodila u SSSR-u izmedju 1970. i 1982. godine, a po uzoru na Fiat 124 (1970-1974), o kom sam vec pisao na ovom sajtu. Lada 2105 je radjena na platformi lade 2101, cak je i mehanika popuno ista, osim razlike u motoru i nekim sitnicama. Mnogi su smatrali, da je u stvari dizajn za Ladu 2105, donekle prekopiran od Fiata 131, sto nije nemoguce, jer ako pogledamo farove, stopove i uopste spoljni izgled, primeticemo dosta slicnosti. U Rusiji, VAZ-2105, VAZ-2104 i VAZ-2107 se smatraju razlicitim automobilima, a ne varijantama, ali ipak svi su oni samo redizajnirani modeli, prvog proizvedenog VAZ-a, a to je VAZ-2101. Ove Lade su poznate, kao Pyatyorka ("pet"), Chetvyorka ("cetiri") i Semyorka ("sedam"). U zelji za sto boljim plasmanom na izvoznim trzistima, VAZ je odlucio da izbaci novu limuzinu, odnosno modernizuje svoj sada vec 11 godina stari model 2101, sa kojim je fabrika i zapocela proizvodnju automobila. Novi model ili restajlizovan 2101 je sada dobio drugaciji prednji i zadnji kraj vozila, bez promene geometrije i same strukture karoserije, kako bi se i dalje radile na postojecim proizvodnim linijama. Sto se tice prednjeg kraja, Lada je sada umesto okruglih farova, kakve je nosila "2101", dobila velike pravougaone farove sa migavcima u sklopu farova i umesto hromirane, dobila je pravougaonu crnu plasticnu masku izmedju farova. Po prvi put u SSSR-u, na ovom modelu je bilo moguce stelovati farove iz kabine. Zadnji kraj je sada umesto malih svetala (kakve je imala Lada 2101), dobio velika pravougaona svetla, nalik na Fiat 131. Pored ovoga, ovaj model je imao i retrovizore sa stelovanjem iz kabine i grejac za odmrzavanje na zadnjem staklu. Karoserija je svuda sada umesto oblih, dobila ostrije ivice, sto je trebalo autu da pruzi moderniji izgled. Sa ovim modelom je povecana i bezbednost putnika, tako sto su vrata dobila ojacanje, pa je to uticalo na bolju zastitu od bocnih udara. Unutrasnjost vozila je takodjer modernizovana, sada se na instrument tabli nalaze 3 okrugla sata, 2 velika i jedan mali. Veliki satovi, jedan pored drugog su pokazivac predjene kilometraze i u drugom se nalazi pokazivac temperature vode, lampica za ulje i alternator. Ispod ova dva velika, nalazi se i jedan mali satic, koji meri amperazu alternatora. Na ovom modelu, volan je drugaciji i tapaciri su moderniji. Na suvozacevoj strani sada postoji kaseta za odlaganje stvari, konzola za kasetofon je sada postavljena ispred rucice menjaca. Motor od 1198cm3 i 60KS je sada narastao na 1294cm3 i 69KS, opremljen izmedju ostalog i modernijim karburatorom, ali najveca promena na motoru je bila zamena lanca i lancanika, zupcastim kaisem, koji je po prvi put upotrebljen u SSSR-u. Nazubljeni kais je omogucavao tisi rad motora. Poboljsanja su postignuta i na upravljackom sistemu, sto je omogucavalo lakse upravljanje. Kocnica je takodjer bila kvalitetnija, zahvaljujuci vakum aparatu i automatskom podesavanju dobos kocnice. Serijska proizvodnja je pocela u januaru 1980. Auto je bio popularan u SSSR-u i proizvodio se paralelno sa prvim modelom, koji je 2 godine, nakon izlaska ovog modela, prestao da se proizvodi. 2105 je poceo da se izvozi od decembra 1981. 1984. godine se pojavila i karavan verzija ovog modela, pod nazivom VAZ-2104. Danas se Lade 2104, 2105 i 2107 nazivaju Lade Classic serije, izvedene na platformi Fiata 124. Proizvodnja u Rusiji se zavrsila izmedju 2010. i 2012. godine, medjutim, Lada 2107 se i dalje u proizvodi u Egiptu. Ove Lade su treci najprodavaniji automobil radjen na istoj platformi, nakon Volkswagen Buba i Ford Model T. Fabrika VAZ je jedna od najvecih Sovjetskih graditeljskih podviga. Proizvodna linija je dugacka oko 270 kilometara, a fabrika zaposljava 180.000 ljudi. Posle samo dve godine, 100.000 automobila je proizvedeno, posto je proizvodnja pocela dok je fabrika jos uvek bila u fazi izrade. 1983. godine proizveden je milioniti automobil. Zahvaljujuci Italijanskoj kontroli kvaliteta VAZ se za razliku od ostalih proizvodjaca automobila u SSSR-u konstantno isticao kvalitetom. Lada na Ruskom jeziku znaci "mala" ili "ljupka", pa bi se komotno automobili ovog proizvodjaca mogli nazvati "ljupki automobili" ili "mali automobili". Ladin znak (logotip) predstavlja brod Vikinga, sto asocira na stare Ruse. 80-ih godina u Rusiji je vladala nestasica automobila i postojale su liste cekanja, gde se i po 8 godina cekalo na nov auto, zbog toga su polovni automobili, cesto bili i skupli od novih. U Rusiji za vreme Gorbacova fizickim licima nije bio dozvoljen uvoz stranih automobila, pogotovo ne zapadnih. 99% putnickih auta na putu su bili Made in SSSR, a u to vreme nije retkost bila videti Moskvich 400, koji se pravio do '56. ili GAZ Pobedu koja se pravila do 58, o novijim modelima da ne govorimo. Sto se stranih auta tice sistem je bio jako rigorozan. Rusi su imali pravo uvesti polovan auto tek i jedino ako su bili zasluzni gradjani ili povratnici iz dipl. sluzbe koji bi povlacili sa sobom svoja auta, tako da je tu znalo biti egzotike, od Japanaca sa volanom na desnoj strani, preko Volvoa i Mercedesa do Americkih automobila. Kupoprodaja izmedju Rusa i stranaca nije bila dozvoljena, cak je i za strance bio strog rezim. Direktnu kupoprodaju su mogli raditi izmedju sebe samo diplomate. Ono sto se meni licno nije dopadalo na ovom modelu je kao i kod svih lada, lagan zadnji kraj, velika potrosnja, narocito sa losim karburatorom, tezak volan, instrument tabla, koja je znala da ispuca od sunca i previse ostre linije na karoseriji. Dobre strane ovog modela su grejanje i to sto je cvrsta, pa je mogla da se tovari kao mazga, sto dobro znaju sverceri goriva iz 90-ih, a nije mali broj i onih, koji su sav materijal za izgradnju kuce ili vikendice prevezli s njom. Najcesce trazeni delovi na otpadu za nju su: razvodnik, hardijev zglob, uporne spone, kociona klesta, stampana ploca zadnjih svetala, rezervoar, prednja sedista, unutrasnji rukohvati i diferencijali. Rezervoar kod Lade se nalazi u desnom zadnjem krilu iza tocka i obicno je to krilo vlazno, jer zadnji tocak u toku voznje prska vodu u tom delu, kasnije tu lim istruli, pa voda ulazi u gepek i zadrzava se u tom krilu. Cesto, vozaci tu drze stare krpe, a one se od te vode pokvase, upiju vodu i onda tako mokre u dodiru sa limom rezervoara i krila, dovode do rdjanja istog i truljenja. Diferencijali sa Lada se najcesce traze za pravljenje prikolica za motokultivatore. TEHNICKA SPECIFIKACIJA: Karoserija: ----------------------------------------------------------------------------- samonosiva, 4-vrata, 5 sedista Duzina / sirina / visina: ----------------------------------------------------------------------- 4130 / 1620 / 1446 mm. Medjuosovinsko rastojanje: ----------------------------------------------------------------------------------- 2424 mm. Trag tockova napred / pozadi: ----------------------------------------------------------------------- 1365 / 1321 mm. Sirina zadnjih sedista: ------------------------------------------------------------------------------------------ 1385 mm. Kapacitet gepeka: ---------------------------------------------------------------------------------------------------- 385 L Upravljacki sistem: -------------------------------------------------------------------------------------- glava upravljaca Zapremina rezervoara goriva: ---------------------------------------------------------------------------------------- 39 l Vrsta goriva: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Benzin Tezina: ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 995 kg. Ukupna tezina: ------------------------------------------------------------------------------------------------------ 1395 kg. minimalna visina: --------------------------------------------------------------------------------------------------- 157 mm. Motor: --------------------------------- cetvorotaktni, cetvorocilindricni u liniji, OHC, postavljen uzdužno napred. Napajanje gorivom: ---------------------------------------------------------------------------------------------- karburator Zapremina: -------------------------------------------------------------------------------------------------------- 1.294 cm3 Precnik klipa / hod klipa: --------------------------------------------------------------------------------------- 79 / 66 mm Maksimalna snaga: ------------------------------------------------------------------------------------ 69 ks pri 5600 rpm Obrtni moment: ----------------------------------------------------------------------------------------------- 92 / 3400 nm Odnos kompresije: -------------------------------------------------------------------------------------------------------- 8.5 Menjac: ----------------------------------------------- manuelni sinhronizovani cetvorobrzinac sa polugom u podu Prednje vesanje:--- nezavisno, viljuske, balans stangla, spiralne opruge, hidraulicni teleskopski amortizeri Zadnje vesanje: -- zavisno, kruta osovina, spiralne opruge, uporne spone, hidraulini teleskopski amortizeri Kocnice: -------- hidraulika, napred diskovi, pozadi dobosi, mehanicka rucna kocnica na zadnjim tockovima Gume dimenzija: ------------------------------------------------------------------------------ 175/70 SR13 ili SR13 165 Maksimalna brzina: ----------------------------------------------------------------------------------------------- 145 km/h Potrosnja goriva grad: --------------------------------------------------------------------------------------10.2 l / 100 km. Potrosnja goriva otvoren put: ------------------------------------------------------------------------------ 7.6 l / 100 km. Potrosnja goriva kombinovana voznje: ------------------------------------------------------------------ 9,0 l / 100 km. Ubrzanje od 0-100 km/h: ---------------------------------------------------------------------------------------------- 18 s.