Lada Samara (VAZ-2108, VAZ-2109, VAZ-21099)
Lada

220.jpg

Detalji

  • : Hečbek
  • 1984
  • 2004


Opis

Lada Samara je model automobila, koji se proizvodio u Ruskoj fabrici AvtoVaz i to u periodu od 1984. do 2013. godine. Samara, kakvu mi poznajemo, odnosno, kakvu mi srecemo na nasim putevima je radjena do 2004. godine. Redizajnirane samare, kakvih kod nas nema ili ima vrlo malo su pocele da se rade od 1997. godine i radjene su do 2013. U prvu generaciju Samara, kakve mi vidjamo po ulicama, spadaju modeli: VAZ-2108/Samara sa 3 vrata (1984-1994), VAZ-2109/Samara sa 5vrata (1988-1993, redizajnirana do 2004) i VAZ-21099/Samara sedan, to jest Samara sa gepekom (1990-2004). 1990. godine, pocela je da se proizvodi redizajnirana Samara sa 5 vrata (VAZ-2109), redizajn se uglavnom odnosio na prednji deo, krila su sada bila duza, sto je automatski doprinelo i produzenju haube, pa je sada dobila "kljun" preko, takodje nove maske. Nova Samara nije odmah zamenila stari model, vec su se paralelno proizvodile do 1993, kada je model sa kratkom haubom prestao da se proizvodi. U drugu generaciju Samara, kakve ja nisam vidjao kod nas, spadaju: VAZ-2115 (1997-2012), VAZ-2114 (2001-2013) i VAZ-2113 (2005 do 2013). Kod ovih modela znatno je izmenjena prednja grupa farova, fabricki su izmenjeni branici i dodate suknjice na pragovima i promenjena je kompletna unutrasnjost komandne table. Ovi modeli proizvodili su se samo sa motorima sa direktnim ubrizgavanjem goriva, ali i dalje nisu ispunjavali norme o emisiji izduvnih gasova u zapadnoj Evropi, tako da su se uglavnom prodavale na domacem trzistu. Samare su kod nas mogle da se kupe do 2003. godine, ali retko ko ih je kupovao posle 1992. godine Samara je svoje ime dobila po gradu Samara. Zanimljivo je da je ime "Samara" odabrano, da bude ime za automobile namenjene izvozu, dok su automobili, koji su se prodavali na domacem trzistu nosili oznaku "Sputnik" (saputnik-satelit ). Od 1991. godine i modeli za Rusko trziste su poneli ime "Samara". Tada se pricalo, da su automobili, koji su nosili oznaku "Samara" losijeg kvaliteta, od onih sa oznakom "Sputnik", sto nije bilo tacno. Samara je prvi Ruski automobil radjen sa pogonom na prednjim tockovima. U Samarama su ugradjivana 4 razlicita motora. Za izvoz su radjene sa 1.3 i 1.5, a za domace trziste su radjene i sa 1.1 i 1.6 motorima. Kasnije su neke Samare dobile i Peugeot-ove dizel 1.5 motore. Razlika izmedju 1.3 i 1.5 motora je sto kod motora 1.3, ukoliko pukne zupcasti kais, klip moze da stigne ventile i da ih pokrivi, dok kod motora 1.5, to nije slucaj. Postojali su i posebni modeli Samara radjeni sa rotacionim "Vankel" motorima, koji su se prodavali samo u Rusiji i to u malom broju. Cena je bila izuzetno visoka, oko 56.000 rubalja, ali i pored tako visoke cene, te Samare nisu bile pouzdane. Ove Samare su mogle da razviju do 200km/h i da postignu ubrzanje od 0-100 za 8 sekundi i uglavnom ih je koristila policija. Ukoliko ne racunamo Lade Rive, za koje se smatra da su samo redizajnirani modeli VAZ-a 2101/Fiata 124, Lada Samara je drugi samostalni projekat AvtoVaza (prvi je Lada Niva). I pored niske cene, Samara nikada nije dostigla uspeh Lade Rive, iako se pokazala, kao izdrzljiv auto sa dobrim motorom, a narocito menjacem, koji je projektovan i konstruisan zajedno sa poznatim Nemackim proizvodjacem automobila Porsche. Zbog tadasnje vlasti u Jugoslaviji i Sovjetskom Savezu, Lada je kod nas bila vrlo popularan automobil i odredjeno vreme Samara se sklapala u Kragujevackoj fabrici Zastava. U sustini, iz Sovjetskog Saveza su stizali skoro kompletni automobili, dok su se u Zastavi montirali tockovi sa gumama domace proizvodnje, kao i jos neki elementi i zbog toga se u saobracajnim dozvolama pod proizvodjac, upisivalo "Zastava", a pod model se upisivalo "Lada Samara". Samara se prodavala sirom sveta, pod razlicitim imenima. Evo nekih: Lada Bizivan (Australija), Lada Carlota (Belgija), Lada Cevaro (Australija), Lada Diva (Belgija), Lada Natascha (kabriolet), Lada Sable (Australija), Lada Sagona (Limuzina), Lada Zabava (kabriolet, Zapadna Nemacka)... U Finskoj su se sklapale Samare sa pocinkovanom karoserijom i kod njih je limarija bila dosta otpornija na koroziju. Iz svog dugogodisnjeg iskustva sa auto-otpada i po tome, sta se najvise trazilo i trazi od delova, mogu da zakljucim, koje su joj mane, a koji se delovi nikad ili skoro nikad nisu trazili, sto znaci, da su ti delovi kvalitetni. Evo delova koji su se veoma malo ili koji se nisu nikad trazili: motor (retko), menjac (retko), motor prednjeg brisaca (nikad), mehanizam prednjeg brisaca (nikad), hauba-kratka (retko), prednja maska (nikad), zadnji most (nikad), podizaci stakla (nikad), prednji i zadnji branik (osim ako udarite u zid), km-sat (retko), glavcine (nikad), delovi prednjeg trapa (retko), sigurnosni pojasevi (nikad), suncobrani (nikad), nozne komande-pedale (nikad), ventilator motora (retko) ... Delovi koji su se dosta trazili: Krila i gepek vrata (zbog truljenja), spoljne kvake, kuciste osiguraca (zbog lose pozicije ulazi voda-vlaga), stampane ploce zadnjih svetala, farovi (znaju da pozute sociva), sedista, rucice migavca i brisaca, kolpit (na svakoj ispuca od sunca), retrovizori. Cesto je crkavao i jedan zuti gumeni prsten u mehanizmu volana (kod ablendera), pa je zbog toga volan znao da zvecka. Inace Samara je bila mnogo bolja za voznju od Lada koje su radjene sa zadnjom vucom. Imala je mnogo startniji motor, laksi mehanizam za upravljanje i mnogo se bolje ponasala po klizavoj-vlaznoj podlozi, zahvaljujuci prednjoj vuci. Na auto-otpadu sam otkupio sigurno stotinak Samara i oko 90% njih su bile Samare sa 3 vrata, odnosno model VAZ-2108. Ostalih 10% su bile samare sa 5 vrata (VAZ-2109), od koji su 2 bile sa duzom haubom. Model Samare sa gepekom, znaci sedan VAZ-21099 nisam nikad otkupio, a Samare druge generacije, znaci VAZ-2113, VAZ-2114 i VAZ-2115, niti mi je ko nudio, niti sam ih ikada video na nasim putevima. Ako bi gledao po godistima oko 90% Samara koje sam do sada otkupio su Samare od 89. do 91. godista. Najstarija Samara, koju sam otkupio je 87. a najmladja 92. godiste, sto me dovodi do zakljucka, da su se posle pocetka ratova kod nas, vrlo malo kupovale. Sad sam (2016) bas iz znatizelje pogledao Samare koje se nude na "polovni automobili" i od 81 Samare koje se prodaju preko 50% su 90-91. godiste, tacnije 23 su 90 godiste, 26 su 91 god. Najstarija Samara na oglasima je 87, a najmladja 2001. godiste. Interesantno je da nema nijednog modela iz 94. 95. 96. 97, a po jedna ima iz 98. i 99. godine. Model 2108 Motor: ----------------------------------------------- 1.3 (65 ks) Vrata: ------------------------------------------------------------ 3 Maksimalna brzina: --------------------------------- 150 km/h Ubrzanje od 0 do 100 km/h: -------------------------- 16 sek Zapremina rezervoara goriva: --------------------- 43 litara Karoserija: ---------------------------------------------- hecbek Mesta za sedenje: -------------------------------------------- 5 Duzina: ----------------------------------------------- 4006 mm. Sirina: ------------------------------------------------- 1650 mm. Visina: ------------------------------------------------- 1402 mm. Medjuosovinsko rastojanje: ----------------------- 2560 mm. Kapacitet gepeka: ----------------------------------- 270 litara Kapacitet gepeka sa oborenim sedistima: ---- 1000 litara Polozaj motora: ---------------------------- napred-poprecno Zapremina motora: -------------------------------- 1300 cm3 Mak snaga: ----------------------------------- 65KS/5600 min. Obrtni moment: ---------------------------------- 94/3500 Nm Napajanje gorivom: -------------------------------- karburator Tip motora: ----------------------------------------------- SOHC Broj cilindara: --------------------------------------------------- 4 Promer klipa: -------------------------------------------- 76 mm. Hod klipa: ------------------------------------------------ 71 mm. Odnos kompresije: ------------------------------------------ 9.9 Broj ventila po cilindru: ---------------------------------------- 2 Gorivo: -----------------------------------------------------Benzin Pogon: ---------------------------------------------------- napred Menjac: ------------------------------------- manuelni 5 brzina Prednje kocnice: ------------------------------------------- disk Zadnje kocnice: ------------------------------------------ dobos Upravljacki mehanizam: ------------------------ letva volana Potrosnja goriva u gradu: ---------------------- 8.6 l/100 km. Tezina praznog vozila: --------------------------------- 900 kg. Maksimalna dozvoljena tezina tezina ------------- 1325 kg. Gume velicina: ----------------------------------- 165/70 SR13 Model: 2109 Motor: ------------------------------------------------ 1.5 (72 KS) Vrata: -------------------------------------------------------------- 5 Maksimalna brzina: ----------------------------------- 156 km/h Ubrzanje od 0 do 100 km/h: ---------------------- 14 sekundi Zapremina rezervoara goriva: ----------------------- 43 litara Godina stavljanje u proizvodnju: --------------- 1988 godina Godina zaustavljanja proizvodnje: ------------- 2004 godina Tip karoserije: ------------------------------- hecbek sa 5 vrata Mesta za sed----------------------------------------------------- 5 Duzina: ------------------------------------------------ 4006 mm. Sirina: -------------------------------------------------- 1650 mm. Visina: -------------------------------------------------- 1402 mm. Medjuosovinsko rastojanje: ------------------------ 2460 mm. Zapremina gepeka (podignuta sedista) ---------- 270 litara Zapremina gepeka (spustena sedista) --------- 1000 litara Polozaj motora: ----------------------------- napred-poprecno Napajanje gorivom: --------------------------------- karburator Tip motora: ------------------------------------------------- SOHC Polozaj cilindara: ------------------------------------------ U redu Broj cilindara: ----------------------------------------------------- 4 Promer/hod klipa: ------------------------------------ 82/71 mm. Odnos kompresije: -------------------------------------------- 9.9 Broj ventila po cilindru: ------------------------------------------ 2 Vrsta goriva: ------------------------------------------------ Benzin Pogon: ----------------------------------------------- prednja vuca Menjac: ---------------------------------------- manuelni 5 brzina Prednje kocnice: ------------------------------------------- diskovi Zadnje kocnice: -------------------------------------------- dobosi upravljanje: ------------------------------------------- letva volana Prosecna potrosnja goriva grad/otvoren put: ---- 8 l/100 km. Tezina praznog vozila: ------------------------------------ 945 kg. Maksimalna dozvoljena tezina: -------------------------1370 kg. Gume velicina: ---------------------------------------- 165/70 R13