Fiat AR-55 (Campanjola) oldtajmer
Fiat

169.jpg

Detalji

  • : Džip/SUV
  • 1950
  • 1972


Opis

Fiat 1101 (AR-51/55) ili Kampanjola je naziv za Italijansko teretno vozilo koje je radjeno od 1951. do 1973. godine. Fiat Campanjola 1101 je napravljena za potrebe Italijanske vojske, kao zamena dotrajalih Americkih dzipova i vrlo brzo je postala omiljena u vojnim kasarnama i na terenu, pa je koriscena za razne namene. Karoserija vozila je prilagodjavana sanitetima, uredjajima komunikacije, vojnoj policiji ... Svih 67 konja, koje je isporucivao cetvorotaktni motor od 1901 cm3, prenosili su se na sva cetiri tocka uz mogucnost da se pogon na prednje tockove aktivira po potrebi. Prednji tockovi su bili nezavisni, a pozadi je imala diferencijal. Menjac je bio cetvorostepeni sa ugradjenim razvodinkom pogona. Reduktor obezbedjuje redukciju stepena prenosa u menjacu za 4,18 puta. Vojne Campanjole imaju oznaku AR sto je skracenica od "Automezzo da Ricognizione odnosno" sto u prevodu znaci vozilo za izvidjanje. Brojcana oznaka u produzetku oznacava godinu pocetka proizvodnje modela. Tako postoje AR-51 ili AR-55. Pocetno ime 1101 smatrano je previse "militaristicki" (vojno) i odmah je promenjeno u Campagnola, kako bi se model priblizio civilnoj upotrebi. Godine 1973. 1101 (AR-55) je prestala da se proizvodi, nakon sto je proizvedeno 39.076 vozila. Tokom 36 godina koliko je proizvodjena, Kampanjola je dozivela vise izmena koje se odnose na tip motora, osovinsko rastojanje, tezinu, vrstu krova I dr. 1974. debituje Nuova Campagnola ili Campagnola II kodne oznake 1107 za vojsku (AR-76) i ocekivao se jos veci uspeh. Medutim, rezultat je bio potpuno suprotan, osvezenje se ispostavilo kao promasaj, a jedino sto je bilo obogaceno jeste paleta kvarova prouzrokovanih nedovoljno cvrstom karoserijom i losim mehanickim resenjima. Zahvaljujuci nekvalitetnom nasledniku, originalna Kampanjola je do danas sacuvala kultni status, te se jos uvek sa uspehom koristi po nepristupacnim terenima. Sredinom 1950-ih Kampanjole su se izvesno vreme sklapale i u pogonima Crvene Zastave u Kragujevcu. Ono sto vam ja mogu reci iz licnog iskusta, a imam je 10-ak godina i vozio sam je u vojsci, je da je prva serija Kampanjole, znaci AR-ka nezamenljiva za lose, nepristupacne terene, sneg, kisu, led, blato... Ar-55 je napravljena za potrebe vojske, znaci radjena je da traje i stvarno traje i dan danas je jako koriscena po planinskim predelima. Ovo je najomiljenije terensko vozilo lovaca. Moja AR-ka je bas Fiatova, znaci nije radjena u Zastavi, ne pali na kljuc nego na poteznicu, kao stara Peglica i za 10 godina koliko je koristim, a koristim je za guranje i slepovanje automobila za potrebe auto-otpada, Kampanjola mi se nijednom nije pokvarila. Kada sam je kupio na vojnom otpadu imala je kabinu, jer je sluzila kao vozilo vezista u vojsci. Celu sam je rasturio, isekao sam kabinu pozadi i napravio stranice, tako da u njoj mogu da prevozim motore, menjace i ostale auto delove. Fiat-ku sam dobro oprao, ofarbao, zastitio i evo od tada nemam nikakav problem sa njom. Snimak sredjivanja Kampanjole mozete pogledati ovde https://youtu.be/TmRY-vcTmxY Jedina stvar koja me je stalno nervirala je ta sto je rezervoar, na kome se inace sedi, bio previse rdjav iznutra i nikako nisam mogao da ga ocistim, pa mi se filter goriva izmedju rezervoara i karburatora stalno prljao i zapusavao je dovod goriva. Taj problem sam resio, tako sto sam zanemario rezervoar i umesto njega iza sedista sam stavio plasticni balon od 20 litara i gurnuo crevo za gorivo u njega i sada to tako funkcionise. Ako bi me pitali koje su mane ovog terenca, rekao bi vam da su to na prvom mestu, vrata koja se otvaraju u kontra smeru, kao kod stare Fice, a ta vrata su nazivana i vrata samoubica, pretpostavljate zasto. Meni su se na Kampanjoli prilikom prelaska preko rupa vrata par puta otvorila i cista je sreca, sto u tom trenutku, nikog nije bilo iz kontra smera. Iz tog razloga, ja sam vrata, prosto skinuo i sad je vozim bez vrata. Druga mana bi svakako bila potrosnja. Izracunao sam da moja Kampanjolica trosi 18 litara benzina, sto nije malo, imajuci u vidu cenu goriva. Posto ja ne prelazim veliku kilometrazu sa njom, nije mi problem da je vozim sa tom potrosnjom, ali za neka duza putovanja treba se dosta "otvoriti". Mnogi su zbog velike potrosnje u svoje Kampanjole ugradili plinske uredjaje, a listajuci oglase, cesto nailazim na Kampanjole sa motorima iz drugih vozila, a najcesce su to dizel motori iz mercedesovih modela 123 i 124. Ako bi sitnicario, mogao bi jos od mana da navedem to sto na vozilu ima mnogo mazalica (kardani, trapovi, caure gibnjeva...), sto su sedista potpuno ravna i sto u krivinama ne drze telo, sto se sedi na rezervoaru i to dosta visoko, ali ovo je ipak terensko vozilo, od pre 70 godina, a tada se nije mnogo razmisljalo o udobnosti. Do sad sam rasturio 4 ovakva vozila, pa ako nekom zatreba nesto od delova, neka se javi. Najcesce trazeni delovi za ovu Kampanjolu su: gume, lamela, anlaser, menjac, dihtung glave, motor, vodena pumpa...