Pretraga
Glava motora za Fiatove SOHC motore od 1116 cm3
Fiat 128 (Zastava 101/128) oldtajmer
Detalji
Cena: 35.00€
- Datim objave: 12.11.2018
Opis
(CENA OVOG DELA JE 35€). Glava motora je metalni deo pravougaonog oblika (podseca na veliku ciglu), koji naleze na blok motora iznad cilindara. Glave motora se izradjuju livenjem i to od sivog livenog gvozdja (redje) ili od aluminijuma, sto je najcesci slucaj, narocito na novijim automobilima. Najveci razlog sto se danasnje glave rade od aluminijuma je zbog toga sto aluminijumske legure bolje podnose termicka opterecenja (aluminijum provodi toplotu dosta bolje od gvozdja) kojima je izlozena glava motora jer se ona u radu izuzetno zagreva. Na motoru se obicno nalazi jedna glava, ali ih moze biti i dve i to kod V motora i kod boxer motora. Postoje i neki veliki (najcesce dizel) motori poput onih koji pokrecu brodove ili se koriste u industrijskim postrojenjima koji mogu imati po jednu glavu za svaki cilindar. Takva se konstrukcijska resenja primenjuju zbog smanjivanja troskova i pojednostavljenja eventualnih popravki. U glavi motora izlivene su komore za sagorevanje, rupe sa navojima za svecice ili brizgaljke, kanali za prolaz vode za hladjenje, kanali za prolaz ulja, otvori za usis i izduv, lezista za ventile, leziste za bregastu-e (ne uvek), rupe kroz koje prolaze srafovi za spajanje glave sa blokom motora... Neke glave motora nemaju bregastu (OHV motori), a neke glave ih imaju po dve (DOHC motori). Motori sa jednom bregastom u glavi su SOHC ili skraceno OHC motori. Donja strana glave motora mora biti savrseno ravna da bi tacno mogla naleci na gornju stranu bloka motora. Izmedju glave i bloka se nalazi dihtung koji osigurava savrsen spoj izmedju ta dva dela. Zadatak dihtunga je sprecavanje moguceg izlaska gasova sagorele smese, ulja ili tecnosti za hladjenje. Dihtung se izradjuje od bakarnih limova i azbesta koji se nalazi izmedju limova, a moze biti izradjen i od impregniranog klingerita. U glavi motora su smesteni ventili preko kojih se ubacuje radna smesa (gorivo) ili izbacuje sagorela. Najcesce ih ima po dva na svakom od cilindara, jedan je usisni i sluzi za ubacivanje radne smese, dok je drugi izduvni i sluzi za izbacivanje sagorele radne smese. Na nekim motorima moze biti ugradjen i veci broj ventila (tri, cetiri) po cilindru, sve u zavisnosti od namene takvog motora i karakteristika. U glavi i na glavi motora se nalazi mnostvo komponenti neophodnih za rad motora. Evo neki delova koji se nalaze u i na glavi motora: Remenica-e, Pecurke, sicevi, opruge, klackalice i gumice ventila, svecice (benzinci) ili brizgalke (dizeli), dizne, usisna i izduvna cev, bregasta osovina, servo vakum pumpa (dizeli), poklopac ventila, razni davaci i senzori... Najcesci kvarovi glave su krivljenje glave usled pregrejavanja motora. Vec i najmanja savijenost glave motora moze dovesti do nedovoljnog zaptivanja, sto moze napraviti ozbiljne probleme. Ukoliko spoj izmedju glave motora i bloka niie dobar, moze doci do izduvavanja kompresije u vodeni prostor i na taj nacin, motor ce izbacivati vodu iz sistema, ostati bez nje, motor ce se pregrejati i to je kraj. Kad motor gura kompresiju u vodeni prostor, on iz vodenog prostora isto tako kroz tu pukotinu moze da gura vodu u cilindre i na taj nacin, moze da blokira kretanje klipa gore-dole, sto za posledicu ima gasenje motora. Pored toga lose zaptivanje, moze dovesti do mesanja vode i ulja, ulje izgubi svoje svojsto, ne podmazuje dobro elemente, narocito letece i lezece lezajeve i to je opet kraj za taj motor. Sve ovo moze da se desi i ako se pojavi naprslina na glavi motora ili ako progori dihtung glave motora. Kad motor gura kompresiju u vodeni prostor, gumena creva za vodu su pod pritiskom, naduvaju se, pa moze doci do njihovog pucanja. Pored creva, zbog velikog pritiska u sistemu za hladjenje, moze doci do pucanja hladnjaka motora, hladnjaka grejanja i ostalih elemenata. Cesto do ostecenja glave dolazi, kada na motoru pukne zupcasti kais, pa se izgubi sinhronizacija izmedju radilice i bregaste, klip tada udara u spusten-otvoren ventil, i tad se desava, da pecurka ili stablo odlome-ostete leziste ventila. Nekad se desi da glava pukne usled pregrevanja ili da pukne od mraza zimi, kada se u sistemu za hladjenje-grejanje, umesto rashladne tecnosti nalazi voda. Aluminijumsku glavu je ponekad moguce i variti, ali ovo je isplativo samo kod automobila kod kojih je glava izuzetno skupa, sto kod Fiatovih automobila nije slucaj. Posle svakog varenja, potrebno je uraditi hidro-test glave, kako biste bili sigurni da je varenje dobro odradjeno i da tu vise ne pusta. Hidro-test glave motora je postupak kojim se utvrdjuje da li postoji pukotina na glavi motora. Otvori na glavi se zatvore, glava se potopi u tecnost i kroz nju se pusti vazduh pod visokim pritiskom. Pojava mehurica ukazuje na neispravnost glave. Vecina majstora ce vam reci da je prilikom svakog skidanja glave, potrebno istu i ravnati. Po meni ukoliko imate auto koji je pomesao vodu i ulje ili koji je izduvavao kompresiju u vodeni prostor, glavu treba poravnati, nije nesto posebno skupo (oko 15€) i bolje je to uraditi, nego, da nakon postavljanja novog dihtunga, shvatite da vam se isto desava. U slucaju da na svoj motor postavljate glavu skinutu sa drugog ispravnog motora, nije pod obavezno izravnati istu, ali ce vam opet i za tu glavu svaki majstor reci da treba, da bi skinuo sa sebe odgovornost i da ne bi 2 puta radio isti posao. Ako pitate strugara u masinskoj radionici koja se bavi time, isto ce vam reci, naravno da bi uzeo neki dinar i da mu se ne bi kasnije pojavili i rekli, kako vam je on rekao da ne treba, a vama motor kuva i izbacuje vodu. Ravnanjem glave, skida se jedan sloj aluminijuma, samim tim i glava se tanji, smanjuje se kompresioni prostor, sto nekad rezultira malim povecanjem snage, a nekad od prevelikog stanjivanja glave, moze (kod benzinaca) doci do samozapaljenja smese, usled prevelike kompresije. Cesto klinci na Ficama i Jugicima namerno tanje glavu zbog tog povecanja kompresije, povecana kompresija, znaci i povecani pritisak na radilicu, sto kod Juga 45 zna da se odrazi pucanjem radilice. Radilica na Jugu 45 se drzi na 3 mesta, za razliku od 55-ice, gde se drzi na 5. Ja sam licno vise puta stavljao neporavnate glave sa jednog auta na drugi i nije bilo nikakvih problema. Jednom sam cak na Fiatu AR-55 (Kampanjoli), vratio stari dihtung, koji je bio na vozilu 2 meseca i ni tu nije bilo posledica. vracanje starog dihtunga je bilo, zbog nemogucnosti nalazenja novog. Vozilo je iz 55god. Pored pucanja glave, problemi sa glavom mogu biti: Pregorevanje ventila, istrosenost ventilski vodjica, rastelovanje ventila, curenje ulja na semeringu bregaste ili razvodnika, pucanje klackalica, lose gumice ventila, zapuseni vodni ili uljni kanali... OBJASNJENJE OZNAKA: OHV, SOHC-OHC, DOHC OHV motor: OHV motor (over head valve). Ovakvi motori imaju bregastu osovinu smestenu u bloku motora a ventile u glavi motora. Ventili se podizu pomocu sipkica, koje se svojim donjim delom naslanjaju na bregove bregaste osovine a gornjim na takozvane klackalice, koje otvaraju ventile. Kod ovog tipa motora, zazor izmedju ventila i klackalice podesava se rucno pomocu srafa i matice. Kod ovog tipa motora, radilica i bregasta osovina, obicno su povezane lancem. SOHC ili skraceno OHC motor SOHC motor (single over head camshaft). Ovakvi motori, imaju bregastu osovinu smestenu u glavi motora. Ovom motoru nisu potrebne sipkice, jer je bregasta osovina direktno preko plocica naslonjena na ventile motora. Izmedju bregaste osovine i ventila, nalaze se soljice na kojima su smestene plocice za stelovanje zazora ventila. ove soljice mogu biti podizane i uljem pod pritiskom (hidropodizaci) s nemogucnoscu povratka. Kod ove verzije motora, radilica i bregasta osovina, najcesce su povezane zupcastim kaisem. DOHC motor: DOHC motor (double over head camshaft). Ova koncepcija motora, ima dve bregaste osovine u glavi i to sa jednim ili dva usisna/izduvna ventila. Kod ove verzije motora, radilica i bregasta osovina, najcesce su povezane zupcastim kaisem. NAPOMENA: Tekstovi su pisani na osnovu licnog dugogodisnjeg iskustva i znanja, a ponekad i uz pomoc podataka prikupljenih sa interneta. Tekstovi nisu namenjeni profesionalnim auto-mehanicarima, auto-elektricarima i ostalim profesionalcima koji se bave popravljanjem i odrzavanjem vozila, vec obicnim vozacima, koji bi mozda hteli da saznaju nesto vise. Trudio sam se da sto bolje i jednostavnije opisem delove koje prodajem i njihovu funkciju i ukoliko se negde i potkrala neka greska, ona nije namerna. Bicu zahvalan svakom, ko primeti neku neispravnost i o tome me obavesti putem mail-a na autootpadkidi@gmail.com ili porukom na 064/6639623.