Pretraga
Zastava AR-55 (Kampanjola)
Zastava
Detalji
- : Džip/SUV
- 1954
- 1970
Opis
Zastava AR-55, poznata i kao Kampanjola je terenski automobil koji je fabrika automobila Zastava iz Kragujevca proizvodila po Fiatovoj licenci. Originalna Italijanska oznaka ovog vozila je Fiat 1101, a modeli koji su radjeni za vojsku nose oznaku AR, sto je skracenica od Automezzo da Ricognizione sto u prevodu sa Italijanskog znaci "izvidjacko vozilo". Brojcana oznaka iza slova AR, oznacava godinu proizvodnje modela, tako da postoje AR-51 i AR-55. Na Wikipediji sam procitao, da su postojale i AR 59 i tako dalje, ali nikad nisam cuo da ih neko zove drugacije od AR-55. Zastava ar-55 ili Fiat 1101 je bila u proizvodnji od 1951-1973. godine, kada ju je zamenila nova Kampanjola pod nazivom Fiat 1107 ili za vojsku AR-76. U Kragujevackoj zastavi sklopljeno je 162 komada ovog vozila od uvezenih delova. Stratesko partnerskvo sa FIAT-om iz Torina potpisano je 1954. godine i potom je otpocela proizvodnja prvog terenskog automobila u zemlji “Zastava AR-55”. Osim osnovnog tipa (namenjenog za prevoz ljudstva i manjeg tereta) na vozilo su za potrebe JNA ugradjivane karoserije razlicitog tipa i namene: za uredjaje veze, za prevoz ranjenika i bolesnika, za potrebe vojne policije, za uredjaje ABHO. Proizvodnja ovih vozila prestala je 1970. godine. Zastava AR-55 koristi cetvorotaktni linijski benzinski motor od 1901cm3 i 53-63KS, koji trosi 17 litara benzina na 100km. vozilo ima cetvorostepeni menjac na kom prva brzina nije sinhronizovana. AR-55 je vozilo koje ima vucu na sva 4 tocka, s tim da je stalni pogon na zadnjim tockovima, a prednji se ukljucuju po potrebi. Vozilo poseduje uredjaj za blokadu diferencijala u zadnjem pogonskom mostu, sto znatno povecava prohodnost vozila po blatnjavom terenu, snegu i ledu. Tehnicki podaci - Masa praznog vozila 1300 Kg - Nosivost na putevima 500 Kg - Dozvoljena bruto tezina prikolice 800 Kg - Tip motora benzinski, 4-taktni, 4-cilindricni, 1901 cm3, 41 kW (55 ks) - Potosnja goriva 17 l / 100 Km - Hladenje tecnoscu - Napon instalacije 12 V - Akumulator 12 V / 70 Ah (1 komad) - Broj stepena prenosa 4 + 1 - Sistem kocenja hidraulicni - Pritisak u pneumaticima prednji 2,00 bara, zadnji 2,50 bara Kolicine i vrste maziva i goriva - rezervoar za gorivo 58 l MB - 86 - motorno ulje 5,4 l DS-30 - ulje za menjac 2,95 l HIP-90 - ulje za razvodnik pogona 2,95 l HIP-90 - ulje za diferencijal prednji 1,22 l HIP-90, zadnji 1,55l HIP-90 - ulje za upravljac 0.22 l HIP-90 - tecnost za kocnice 1 l UKAG - tecnost za hladenje 11,6 l leti voda, zimi antifriz - višenamenska mast UM-2 1974. debituje Nuova Campagnola ili Campagnola II kodne oznake 1107 za vojsku (AR-76) i ocekivao se jos veci uspeh. Medutim, rezultat je bio potpuno suprotan, osvezenje se ispostavilo kao promasaj, a jedino sto je bilo obogaceno jeste paleta kvarova prouzrokovanih nedovoljno cvrstom karoserijom i losim mehanickim resenjima. Zahvaljujuci nekvalitetnom nasledniku, originalna Kampanjola je do danas sacuvala kultni status, te se jos uvek sa uspehom koristi po nepristupacnim terenima. Ono sto vam ja mogu reci iz licnog iskusta, a imam je 10-ak godina i vozio sam je u vojsci, je da je prva serija Kampanjole, znaci AR-ka nezamenljiva za lose, nepristupacne terene, sneg, kisu, led, blato... Ar-55 je napravljena za potrebe vojske, znaci radjena je da traje i stvarno traje i dan danas je jako koriscena po planinskim predelima. Ovo je najomiljenije terensko vozilo lovaca. Moja AR-ka je bas Fiatova, znaci nije radjena u Zastavi, ne pali na kljuc nego na poteznicu, kao stara Peglica i za 10 godina koliko je koristim, a koristim je za guranje i slepovanje automobila za potrebe auto-otpada, Kampanjola mi se nijednom nije pokvarila. Kada sam je kupio na vojnom otpadu imala je kabinu, jer je sluzila kao vozilo vezista u vojsci. Celu sam je rasturio, isekao sam kabinu pozadi i napravio stranice, tako da u njoj mogu da prevozim motore, menjace i ostale auto delove. Fiat-ku sam dobro oprao, ofarbao, zastitio i evo od tada nemam nikakav problem sa njom. Snimak sredjivanja Kampanjole mozete pogledati ovde https://youtu.be/TmRY-vcTmxY Jedina stvar koja me je stalno nervirala je ta sto je rezervoar, na kome se inace sedi, bio previse rdjav iznutra i nikako nisam mogao da ga ocistim, pa mi se filter goriva izmedju rezervoara i karburatora stalno prljao i zapusavao je dovod goriva. Taj problem sam resio, tako sto sam zanemario rezervoar i umesto njega iza sedista sam stavio plasticni balon od 20 litara i gurnuo crevo za gorivo u njega i sada to tako funkcionise. Ako bi me pitali koje su mane ovog terenca, rekao bi vam da su to na prvom mestu, vrata koja se otvaraju u kontra smeru, kao kod stare Fice, a ta vrata su nazivana i vrata samoubica, pretpostavljate zasto. Meni su se na Kampanjoli prilikom prelaska preko rupa vrata par puta otvorila i cista je sreca, sto u tom trenutku, nikog nije bilo iz kontra smera. Iz tog razloga, ja sam vrata, prosto skinuo i sad je vozim bez vrata. Druga mana bi svakako bila potrosnja. Izracunao sam da moja Kampanjolica trosi 18 litara benzina, sto nije malo, imajuci u vidu cenu goriva. Posto ja ne prelazim veliku kilometrazu sa njom, nije mi problem da je vozim sa tom potrosnjom, ali za neka duza putovanja treba se dosta "otvoriti". Mnogi su zbog velike potrosnje u svoje Kampanjole ugradili plinske uredjaje, a listajuci oglase, cesto nailazim na Kampanjole sa motorima iz drugih vozila, a najcesce su to dizel motori iz mercedesovih modela 123 i 124. Ako bi sitnicario, mogao bi jos od mana da navedem to sto na vozilu ima mnogo mazalica (kardani, trapovi, caure gibnjeva...), sto su sedista potpuno ravna i sto u krivinama ne drze telo, sto se sedi na rezervoaru i to dosta visoko, ali ovo je ipak terensko vozilo, od pre 70 godina, a tada se nije mnogo razmisljalo o udobnosti. Do sad sam rasturio 4 ovakva vozila, pa ako nekom zatreba nesto od delova, neka se javi. Najcesce trazeni delovi za ovu Kampanjolu su: gume, lamela, anlaser, menjac, dihtung glave, motor, vodena pumpa...